گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

کاربرد رنگ شناسی ایتن در طراحی لباس

سه شنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰ ب.ظ

رنگ شناسی ایتن از جملهمفاهیم بسیار مهمی است که در طراحی لباس برای ست کردن لباس ها و انتخاب رنگ مناسب برای مکان، موقعیت و حتی افراد مختلف استفاده میشود. طراحان با استفاده از رنگ شناسی حس خود را در لباس ها  بیان می کنند،به عنوان مثال رنگ های تیره حس دوری و فاصله را بیان می کنند.در رنگ شناسی لباس باید به نکاتی توجه کنیم که عبارت اند از:

  • سن و جنسیت
  • ویژگی های فیزیکی و فردی(از قبیل رنگ مو،رنگ پوست)
  • سایز بدن

کاربرد رنگ شناسی ایتن رد طراحی لباس

درباره چرخه رنگ ایتن

اولین کسی که موضوع چرخه رنگ را بیان کرد ایزاک نیوتون بود اما یوهانس ایتن نقاش، مدرس، طراح، تئوریسین هنر سوئیسی چرخه رنگ را مکتوب و سازماندهی کرد.

رنگ های اصلی دایره ایتن سه رنگ زرد، آبی و قرمز هستند. وقتی این رنگ های اصلی یا اولیه را با هم دو به دو ترکیب کنیم، رنگ های ثانویه بوجود می‌آیند. به گونه ای که از ترکیب زرد و آبی رنگ سبز، زرد و قرمز رنگ نارنجی و آبی و قرمز رنگ بنفش بوجود می‌آید.

وقتی رنگ های اصلی و ثانویه را دو به دو با هم ترکیب کنیم، رنگ های جدیدی بدست می‌آید که به آنها رنگ های مکمل یا ترکیبی گفته میشود. سبز چمنی، رنگ فیروزه‌ای، رنگ نیلی، رنگ ارغوانی، رنگ قرمز متمایل به نارنجی و رنگ آجری در این دسته قرار میگیرند.

ترکیب رنگ های متفاوت در ست کردن لباس ها

وقتی ما شناخت کافی از رنگ شناسی ایتن داشته باشیم، و در کل رنگ ها را بشناسیم ست کردن لباس ها کار راحتی می شود. 

  • ست کردن تک رنگ:

اگر میخواهید ست لباستان تک رنگ باشد،باید از رنگ های تیره یا روشن همان رنگ استفاده کنید. رنگ های تیره را برای قسمت هایی انتخاب کنید که می خواهید کم اهمیت جلوه کنند و رنگ های روشن را برای قسمت هایی بپوشید که می خواهید در نگاه اول به چشم بیایند.

  • ست کردن رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل یا متضاد به یکدیگر کمک و همدیگر را تکمیل می کنند. برای بهترین نتیجه75% از یک رنگ و25%از رنگ دیگر استفاده کنید. پوشیدن دو رنگ متضاد در نسبت های برابر خیلی جالب نیست

  • ست کردن رنگ های مشابه:

رنگ هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر هستند رنگ های مشابه می گوییم.ترکیب این رنگ ها در کنار هم اثر زیبایی دارد.برای بهترین نتیجه از یکی از رنگ ها در ست بیشتر از بقیه استفاده می کنیم.

  • ست کردن رنگ های متساوی الساقین:

اگر در چرخه رنگ ایتن مثلثی متساوی الساقین رسم کنیم،سه رنگ بوجود می آید،که هارمونی خوبی با هم دارند.

  • ست کردن رنگ های پاستیلی:

رنگ های پاستلی از اضافه کردن رنگ سفید به رنگ ها بدست می آید. آشنایی با رنگ شناسی ایتن به شما کمک میکند تا بتوانید به درستی ست کنید. اساسا رنگ های اولیه و ثانویه که در چرخه رنگ کنار هم قرار دارند،برای ست کردن لباس مناسب اند ولی خیلی چشمگیر نمی شوند.

  •  ست کردن پارچه هایی با طرح های شلوغ

بهتر است که از پارچه هایی ساده و بدون طرح استفاده کنیم و رنگی را انتخاب کنیم که رنگ قالب پارچه طرح دار ما باشد.

  • ست کردن با رنگ های خنثی

مثل خاکستری،نود،سفید و مشکی کاری آسان و کم ریسک است،که اگر به درستی انتخاب شوند جلوه خوبی هم دارند. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی