گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

۴ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۶
آبان

عکاسی پولاروید نوعی روش عکاسی می‌باشد که در آن پس از چند ثانیه عکسبرداری، عکس به طور چاپی از دوربین خارج شده و به راحتی می‌توانید آنرا مشاهده نمایید. پولاروید ابتدا فعالیت خود را در سال 1937 آغاز کرد. دکتر لند، مخترع و موسس پولاروید، شرکت خود را در دهه 1930 میلادی راه اندازی کرد. نخستین دوربین پولاروید این شرکت در کریسمس 1948 در مرکز شهر بوستون به فروش رسید.

عکاسی فوری با دوربین پولاروید تمام عملیات موجود در اتاق تاریک را در داخل خود فیلم قرار می‌دهد. بدین شرح که ابتدا این فیلم باید از لنز دوربین نور بگیرد تا بتواند آن را به یک تصویر منفی تبدیل کند؛ سپس عکس را معکوس کرده و یک تصویر مثبت ساخته می‌شود. اختراع عکاسی فوری توسط پولاروید، راه جدیدی در عکاسی ایجاد کرد که تنها به فروش دوربین محدود نمی‌شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطلب عکاسی پولاروید مراجعه نمایید.

ویژگی عکس های پولاروید

اگر به تصویر زیر توجه کنید، می‌بینید که تمامی عکس های پولاروید دارای حاشیه های سفید رنگ در اطراف خود هستند. معمولا افراد از فضای این حاشیه ها استفاده می‌کنند و از آن برای درج تاریخ و یادداشت بکار می‌گیرند. در اغلب مواقع ابعاد خود عکس مربع است. از جمله سایزهای رایج و استاندارد چاپ پولاروید 7.9*7.9 برای عکس و 10.7*8.9 برای حاشیه است. کاغذ مورد استفاده در این دوربین ها، مانند نمونه کلاسیک معمولا براق است.

سرانجام عکاسی پولاروید

برای کاهش هزینه های عکاسی پولاروید، این شرکت تصمیم گرفت تقریباً تمامی محصولات جدید فوری و فیلمبرداری را در چین و دیگر کشورها با دستمزد پایینتر تولید نماید. اقدامی که باعث شد پولاروید بیشتر امکانات تولید ماساچوست را تعطیل کند.

پولاروید اعلام کرد که این شرکت تولید فیلم فوری را در سال 2008 متوقف خواهد کرد. در آخر نیز عصر چرخش و چرخش ناگهانی پولارویدها به نقطه پایانی خود رسید. بعد از این اعلام پولاروید، گروهی از کارمندان سابق یک کارخانه تولید فیلم پلاروید در هلند خریداری کردند. این شرکت The Impossible Project نام داشت.

موزه MIT

عکاسی پرتره پولاروید از لیدی گاگا، که در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در موزه MIT در کمبریج در سال 2010 رونمایی شد. پولاروید طی یک رویداد مطبوعاتی از اهدای 10 هزار مورد بایگانی به موزه MIT خبر داد. قبل از این رویداد از خانوم گاگا توسط یک دوربین کلاسیک 20 × 24 Polaroid عکس گرفته شد. این دوربین تنها دوربین موجود در جهان است که در استودیویی در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

۲۶
آبان

رنگ شناسی لباس و بکارگیری درست رنگ ها در حرفه طراحی لباس بسیار حائز اهمیت است. با آشنایی صحیح رنگ ها، می‌توانید لباس های جذابی را طراحی کرده و استایل ویژه خودتان را خلق کنید. رنگبندی لباس ها بیانگر شخصیت فرد و میزان آگاهی او از دنیای رنگ ها است. نمی‌توان گفت انخاب رنگ مناسب برای لباس خود کاملا یک چیز سلیقه‌ای است. اگر شما در حرفه طراحی لباس فعالیت می‌کنید، باید به این نکته توجه نمایید که طرح و رنگ آن باید مطابق با سلیقه مشتری باشد.

در دنیای رنگ ها، سه رنگ اصلی وجود دارد که شامل قرمز، آبی و زرد هستند. این رنگ ها خالص بوده و با رنگ های دیگر ترکیب نشده‌اند. رنگ های ثانویه که از ترکیب دو به دو از رنگ های اصلی حاصل می‌شود به شرح زیر است:

  • قرمز + آبی = بنفش
  • قرمز + زرد = نارنجی
  • زرد + آبی = سبز

چرخه رنگ

از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه، رنگ های درجه سه حاصل می‌شود. در رنگ های درجه سه، میزان ترکیب هر دو رنگی که در ساخت آن بکار گرفته شده، می‌تواند نتایج متفاوتی را ایجاد نماید. از جمله این گروه می‌توان به رنگ های زیر اشاره کرد:

  • سبز+ آبی = آبی فیروزه‌ای یا سبز آبی (آبی آکواریومی) یا لاجوردی
  • زرد + نارنجی = کهربایی
  • زرد + سبز = زمردی یا لیمویی
  • آبی + بنفش = نیلی یا ارغوانی یا یاسی
  • قرمز + بنفش = زرشکی

تفاوت رنگمایه و خلوص رنگ

رنگمایه به خالص‌ترین حالت یک رنگ گفته می‌شود. در این موضوع 3 عنوان به نام های تینت (روشن) ترکیبی از رنگمایه با رنگ سفید، تون ترکیبی از رنگمایه با خاکستری و سایه ترکیبی از رنگمایه با سیاه می‌باشد. اما خلوص رنگ بیانگر شدت و وضوح یک رنگ است.

هارمونی رنگ شناسی لباس

در رنگ شناسی لباس، هارمونی های بسیار گسترده‌ای وجود دارد که بکار گیری و رعایت هرکدام از آنها در طراحی لباس، می‌تواند در نهایت لباسی زیبا و خیره کننده ایجاد نماید. 5 هارمونی مرتبط با فشن و طراحی لباس شامل موارد زیر است:

تک رنگ: شامل سایه های مختلف تنها یک رنگ است. مانند رنگ های زرشکی ، آلبالویی و شرابی که همگی سایه هایی از رنگ قرمز هستند. 

مکمل: در چرخه‌ی رنگ، این دسته از هارمونی ها 2 به 2 دقیقا در روبروی هم قرار می‌گیرند. مانند قرمز ـ سبز. استفاده از سایه های ملایم از یکی یا هر دو این رنگ ها است.

مشابه: شامل 3 رنگ کنار هم در چرخه رنگ شناسی لباس می‌باشند. در این دسته معمولا یکی از رنگ ها نمایان‌تر و غالب‌تر از سایرین است. انتخاب رنگ های مشابه برای طراحی لباس کاری بسیار راحت و امن میباشد.

سه‌گانه: شامل رنگ هایی با فاصله های ۳ تایی که در چرخه رنگ روبروی هم هستند، می‌باشد. توصیه می‌شود که سایه های ملایم شده این سه رنگ در کنارهم بکار بگیرید.

نیمه مکمل: در این حالت یکی از ۳ رنگ مکمل انتخاب می‌شود و ۲ رنگ دیگر، دو رنگ کناری آن هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر رد رابطه با جایگاه رنگ شناسی در طراحی لبسا می‌توانید به مقاله اهمیت آشنایی با رنگ شناسی لباس مراجعه نمایید.

۱۵
آبان

استایل تام بوی Tomboy همواره یکی از پرطرفدارترین استایل ها در میان جامعه زنان و دختران محسوب می‌شود. این استایل به دلیل راحتی و آزادی که دارد، مورد تایید بسیاری از افراد است. بسیاری از هنرمندان و سلبریتی‌ ها با پیروی از این استایل به محبوبیتش افزوده ‌اند. از جمله آنها می‌توان به کارا دلوین، کریستین استوارت، روبی رز، مایلی سایرس، زندیا و ... اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از استایل tomboy، می‌توانید به مقاله طراحی لباس تام بوی زنانه مراجعه نمایید.

واژه Tomboy از قرن 16 میلادی می‌آید. در دوره عصر جاز، یعنی دهه 30 میلادی، زنان آن دوره ظاهری ساده و مردانه را انتخاب کردند و از همان دوره این نام بر روی پوشش آنها گذاشته شد. با اینکه حدود 90 سال از این دوره می‌گذرد، اما استایل تام بوی همچنان از پرطرفدارترین استایل ها در میان زنان محسوب می‌شود

لباس های مردانه الهام بخش اصلی در  طراحی لباس تامبوی زنانه می‌باشند. در واقع بارزترین ویژگی این استایل زنانه، اهمیت وجود لباس‌ ها و اکسسوری ‌های مردانه در آن است. در نتیجه باید دامن و پیراهن زنانه را کاملا فراموش کنید. البته میتوانید لباس‌ های زنانه را به همراه عناصر اصلی استایل مردانه ترکیب نمایید.

استایل تام بوی زنانه یک استایل معمولی نبوده و به می‌توان گفت نوعی پوشش هنجار شکن است. باید اعتماد به نفس پوشیدن آن را داشته باشید و از نظرات دیگران هراسی به دل راه ندهید. تامبوی تنها در برگیرنده نوع پوشش شما نیست. بلکه چگونگی حرکات و نحوۀ رفتار شما را نیز شامل می‌شود.. با این استایل حتی می‌توانید آزادانه ورزش کنید.

به طور کلی، رنگ‌ های تیره و لباس‌ های ساده برای استایل tomboy زنانه مناسب‌ تر هستند. راحتی و گشادی در این سبک اولیت دارد. اگر می‌خواهید شلوار جین تنگ بپوشید، می‌توانید آن را به همراه تیشرت سفید و کت چرمی ست نمایید. چنین ترکیبی شما را به استایل کلاسیک نزدیک می‌‌کند.

در هنگام خرید لباس های استایل تام بوی باید همواره تمام ذهنتان را بر روی استایل و لباس‌ های مردانه متمرکز کنید. حتی می‌توانید از فروشگاه های مردانه خرید نماید. به یاد داشته باشید که لباس‌ های تنگ و چسبان، هیچ جایی در استایل تامبوی زنانه ندارند. بهتر است همیشه لباس هایتان یک سایز بزرگتر از سایز خودتان باشد.

از بکارگیری زیورآلات پر زرق و برق خودداری کنید. گوشواره ‌های میخی و حلقه‌ای معمولی بپوشید. گردنبند چرم می‌تواند بهترین انتخاب برای اکسسوری گردن باشد. در رابطه با دستبند نیز انواع چرمی و پلاستیکی، گزینه ‌های بسیار مناسبی برای استایل تامبوی هستند. در مورد عینک دودی نیز توصیه می‌شود عینک دودی‌ های تیره با قاب ‌های گرد را انتخاب نمایید.

با حضور در کلاس طراحی لباس موسسه خانه صنعت و معدن ایرانیان به یک طراح حرفه ای لباس تبدیل شوید.

۱۰
آبان

پارچه لمه همواره یکی از اصلی‌ترین انتخاب ها برای طراحی لباس و دوخت و دوز محسوب می‌شود. این پارچه سال های زیادی است که تبدیل به فاکتور اصلی پارچه‌ برای انواع لباس های مهمانی و مراسم ها شده است. لمه در میان سلبریتی ها و افراد مشهور نیز از طرفداران بسیاری برخوردار است. به طوری که اگر به تصاویر مراسم های مختلف توجه نمایید خواهید دید که بسیاری از آنها از پارچه لمه در لباس خود استفاده کرده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این نوع پارچه می‌توانید به مقاله آشنایی بهتر با پارچه لمه برای طراحی لباس مراجعه نمایید.

در یک تعریف ساده، لمه نوعی پارچه با ظاهری درخشان و لاکچری است و ریشه در گذشته های بسیار دور دارد. الیاف پارچه لمه از انواع طبیعی و مصنوعی می‌باشد. این پارچه متعلق به قشر مرفه جامعه بود. چراکه در تارهای برخی از انواع آنها از فلزاتِ گرانبها، مانند طلا و یا نقره نیز استفاده می‌شده است.این کار باعث افزایش درخشش پارچه و جذابیت آن می‌گردد. در برخی مواقع نیز از اکلیل برای این درخشش چشمگیر بهره می‌برند.

 البته استفاده از لمه تنها برای دوختن لباس های مجلسی محدود نمی‌شود. بلکه از آن برای دوختنِ وسایل مجلسی، مانند رومیزی، روصندلی و حتی پرده نیز استفاده می‌شود. پارچه لمه باتوجه به نوع الیافی که در آن بکار گرفته می‌شود دارای انواع مختلفی است. از جمله این انواع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

لمه فویل متالیک:

این پارچه، ظاهری بسیار درخشان و ظریف داشته و لَخت، سبک و نازک است. لمه فویل تالیک انتخاب مناسبی برای دوختنِ لباس های مجلسی و یا وسایل زینتی است. این نوع پارچه، حاصل ترکیب الیاف نایلون و متالیک است. 

پارچۀ لمه ساتنی:

ظاهر آن مانند ساتن بوده و مناسب برای دوختنِ انواع لباس های مجلسی است. در تولید این پارچۀ براق و زیبا از الیاف پلی استر و الیاف فلزی استفاده می‌شود.

لمه ریش دار:

این پارچه لمه برای دوختن لباس های مجلسی، لباس های مخصوص رقصیدن و حتی وسایل دکوری انتخاب مناسبی می‌باشد. در تولید آن از الیاف پلی استر استفاده شده که بسیار سبک می‌باشد.

لمه نایلونی:

لمه نایلونی از انواع پارچه های کشی محسوب می‌شود که از چهار طرف کش می‌آید. این نوع پارچه بسیار نرم و راحت بوده و برای دوخت لباس های مجلسی تنگ انتخاب مناسبی است. سطح رویی این پارچه، درخشان، و پشتِ آن کدر است.

پارچۀ لمه شنی:

به این دلیل آنرا شنی نامگذاری کرده‌اند چراکه هنگامی که با دستتان پارچه را لمس کنید متوجه چیزهایی مانند دانه های شن خواهید شد. اما نگران نباشید، این شن مانندها به هیچ وجه بدن شما را اذیت نخواهد کرد.