گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

انواع لنز واید دوربین عکاسی

سه شنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰ ق.ظ

لنز واید از پرکاربردترین و محبوبترین لنزها در میان عکاسان می‌باشد که به آن زاویه باز نیز گفته می‌شود. زیرا بواسطه آنها میتوان زاویه دید وسیع تری از دید خود ایجاد کرد. به واسطه زاویه دید باز میتوان جزئیات بیشتری را دید. لنزهای واید بر اساس اعوجاج به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی هر کدام از آنها میپردازیم:

انواع لنز واید دوربین عکاسی

لنز واید چشم ماهی Fish eye

زاویه دید این لنز واید معمولا 180 درجه بوده و به شما این امکان را می‌دهد که نیمی از چرخش کامل تصویر را ببینید. لنز چشم ماهی یک نوع متمایز و نیم کره‌ای از اعوجاج عدسی را دارند و میتوانند اطلاعات زیادی را از منظره جمع آوری نمایند.

عدسی های زاویه باز راست خطی

نوع دیگر از لنز های زاویه دید یا همان واید، راست خطی هستند. اینها نیز از اعوجاج عاری نیستند، اما میتوانند خطوط را مستقیم نگه دارند. البته میتوان در بعضی از لنزهای زاویه باز راست خطی، اعوجاج متوسط شبکه‌ای مشاهده کرد. این لنزها در عکسبرداری معماری، که در آن خطوط به سمت بیرون، دور از مرکز گرایش پیدا می‌کنند، بیشتر مشهود است. از جمله برندهای مطرح لنز واید، Canon است. Canon EF 28mm f / 1.8 USM نمونه خوبی از یک لنز زاویه دید عریض و همه جانبه برای Canon است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب کاربرد لنز واید مراجعه کنید.

لنزهای زاویه باز Tilt-Shift

مهم ترین تفاوت این لنزها با لنزهای دیگر، امکان تغییر زاویه سنسور (صفحه حساس) در برابر صفحه لنز است. این لنزها تصاویر بسیار بزرگتری نسبت به سنسور فول فریم ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید لنزهای Tilt-Shift را به صورت افقی و عمودی روی صفحه موازی با حسگر حرکت دهید. بنابراین، آنها می‌‌توانند خطوط همگرا را موازی یا خطوط موازی را به هم نزدیک نمایند.

علاوه بر آن می‌توانید سطح تمرکز را به طور مستقل کنترل (شیب) دهید. لنزهای شیب دار جزء لنزهای بسیار پیچیده و بسیار گران قیمت عکاسی میباشند. آنها محبوب ترین لنز در میان عکاسان حرفه‌ای معماری و هنرهای زیبا هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی