بررسی عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی
عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی دو شاخه بسیار مهم و پرکاربرد در بحث بازاریابی و معرفی محصولات میباشد. عکاسی صنعتی به منظور معرفی کالا یا خدمات همراه با تمام جزئیات، ویژگی ها و خصوصیات آن استفاده میشود. معمولا در این نوع عکاسی، از پس زمینه های ساده با رنگ های خنثی بکار گرفته میشود تا تمرکز مخاطب تنها بر روی سوژه منعطف شود.
فرایند عکاسی تبلیغاتی با هدف بازاریابی، جلب اعتماد مشتری و ترغیب او برای خرید یا تست کردن محصول صورت میگیرد. در این نوع عکسبرداری، عکاس باید از تمام قوای خلاقیت خود استفاده کند تا بتواند تصویری جذاب و اغواگرانه بسازد.
تفاوت عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی بسیار است که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم:
تفاوت در نورپردازی:
پروسه نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بواسطه تجهیزات و تکنیک های مختلفی صورت میگیرد تا به یک نتیجه زیبا و در عین حال خلاقانه دست یافت. اما در عکسبرداری صنعتی، نورپردازی به شکلی که جزئیات و ویژگیهای ظاهری محصول را به خوبی نمایان باشد کافیست.
پس زمینه و فضای عکاسی:
در عکسبرداری صنعتی از پس زمینه های ساده و با رنگ خنثی استفاده میشود. اما در عکاسی تبلیغاتی از پس زمینه های رنگی، طرح دار و یا فضایی واقعی و مرتبط با ایده عکس استفاده میشود.
ترکیببندی:
در عکاسی صنعتی، موضوع انتخاب زاویه، بیشتر از ترکیب بندی اهمیت دارد. درحالی که در عکاسی تبلیغاتی، ترکیب بندی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار و مهم در ایجاد جذابیت و انتقال مفاهیم محصول موردنظر است.
ایجاد جذابیت:
از نظر بصری، جذابیت در عکس های تبلیغاتی مهمترین ترین تفاوت با عکس های صنعتی است. درواقع در عکاسی تبلیغاتی، عکاس تمام تلاش خود را میکند تا جذاب ترین عکس را از سوژه تهیه کند. در حالی که در عکس های صنعتی، به ماهیت سووژه بیشتر پرداخته میشود تا جذابیت آن.