گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

دستیابی به فوکوس مناسب در عکاسی ماکرو

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰ ق.ظ

عکاسی ماکرو از جمله شاخه های عکاسی می‌باشد که بواسطه آن می‌توان عکس های بسیار جذابی ایجاد کرد. این عکاسی نوعی کلوزآپی از سوژه های کوچک، مانند گل و حشرات می‌باشد که برای ثبت آنها چه در طبیعت و چه در استودیو عکاسی، سوژه باید به اندازه کافی بزرگ شود.

عکاسی macro چندان کار آسانی نیست و عکاس باید از مهارت و تخصص کافی برخوردار باشد تا بتواند چنین عکس هایی ثبت کند. در این نوع عکاسی عوامل مختلفی تاثیر دارند تا بتوانید یک تصویر ایده آل به ثبت برسانید. از جمله آنها فوکوس است. برای دستیابی به تجربه و مهارت بیشتر در عکاسی می‌توانید در کلاس آموزش عکاسی در تهران که توسط خانه آموزش برگزار می‌شود شرکت کنید.

دستیابی به فوکوس مناسب در عکاسی ماکرو

فوکوس

فوکوس، فضاییست که توانایی این را دارد که تا جایی که امکان دارد، واضح شود. در عکاسی ماکرو هنگامی که دوربین در دستتان است و می‌خواهید روی یک سوژه‌ای مانند حشره فوکوس کنید، نبض و تنفس شما باعث لرزش کمی دست هایتان می‌شود. برای فوکوس در عکاسی ماکرو یا باید عکس هایتان را بین نفس‌ها و ضربان‌های قلب خود بگیرید و یا ممکن است فوکوس برایتان غیرممکن شود.

در این حالت حتی سیستم های فوکوس خودکار دوربین های DSLR نیز نمی‌توانند با حرکت دست شما هماهنگ شوند. امکان گرفتن عکس هایی با بزرگنمایی 1:1، حتی به صورت دستی ممکن است؛ اما به تکنیک های خاصی نیاز دارد.

فوکوس دستی عکاسی ماکرو

در بزرگنمایی 1:1 عکاسی ماکرو، باید به صورت دستی فرایند فوکوس کردن را انجام دهد. چراکه سیستم فوکوس خودکار در هر دوربینی آنقدر سریع نیست تا با حرکات دست شما هماهنگ باشد. بهترین روش برای فوکوس کردن این است که ابتدا لنز ماکرو را در بزرگنمایی مشخصی ثابت نگه دارید و سپس در حالی که از منظره یاب به صحنه نگاه می‌کنید، به آرامی دوربین را به اندازه چند میلیمتر به جلو و عقب حرکت دهید. این کار را نیز می‌توانید روی یک چوب یا مونوپاد عملی سازید؛ هرگاه تصویر منظره‌یاب واضح بود، عکس بگیرید. البته این روش عالیی نیست اما برای شرایطی که وجود دارد و همچنین برای عکس های 1:1 از حشراتی به اندازه مگس، مناسب است.

فوکوس در بزرگنمایی های گسترده تر

اگر طول سوژه حدود 10 سانتی متر (4الی5 اینچ) بود، فوکوس دستی دیگر هیچ مزیت عمده‌ای نخواهد داشت. فوکوس AF-C را به شما توصیه می‌کنم. زیرا همچنان دست های شما به اندازه‌ای حرکت دارند که بخواهید دوربین‌تان دائماً برای بدست آوردن بهترین فوکوس در این بزرگ‌نمایی ها تنظیم نمایید.

تراز کردن سوژه عکاسی ماکرو با عمق میدان

یکی دیگر از پارامترها بسیار مهم در عکاسی ماکرو، عمق میدان است. برای این منظور سوژه‌تان را تا حد امکان موازی با عمق میدان قرار دهید. سپس انتخاب کنید که کدام قسمت از حشره و یا سوژه‌تان فوکوس شود. معمولا برای سوژه هایی مانند حشرات، چشم های آن به عنوان فوکوس انتخاب می‌شوند. زیرا مهم‌ترین بخش‌ یک تصویر هستند. با این حال گاهی اوقات ممکن است به الگوی بال‌ها اهمیت بیشتری داده شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی