سطوح مختلف هرم فشن
هرم فشن، نوعی هرم تقسیم بندی بازار است که برندهای مد را بر اساس قیمت، کیفیت و دیگر ویژگی ها تفکیک میکند و به شما میگوید برندهای معتبر دنیا در چه وضعیتی نسبت به هم قرار دارند. هرچه برند در سطوح بالاتر این تقسیم بندی قرار داشته باشد، دارای اعتبار و کیفیتی بالاتر بوده و جزء گران ترین مارک ها محسوب میشود.
برندها برای دستیابی به راس این هرم با یکدیگر در رقابت شدیدی هستند. پس از رسیدن به این جایگاه، برندها برای تثبیت جایگاه خود باید تلاش کنند و همیشه خود را باتوجه به جهت مسیر و نیاز دنیای مد، بروز نگه دارند.
سطوح مختلف در هرم مد
پنج سطح مختلف در هرم مد و فشن وجود دارد. این 5 سطح اصلی از راس هرم به سمت قاعده آن به شرح زیر است:
اوت کوتور، راس هرم مد و فشن
این سطح شامل تولید و ارائه قطعات منحصر به فردیست که بسیار دقیق ساخته شدهاند و تنها به تعداد کمی از مشتریان منتخب، این خدمات هنری ارائه میشود. از جمله برندهایی که در سطح اوت کوتور یافت میشوند شامل: Chanel، Hermes، Dior، Prada، Bvlgari، Ralph Lauren و Dolce & Gabbana.
قطعات سفارشی
قطعات لوکس معمولاً در اندازههای استاندارد تولید میشوند. این قطعات با کیفیت بوده و از قیمت بالایی برخوردار هستند و برای افراد عمومی نیز قابل دسترس میباشند. از جمله برندهایی که در سطح قطعات سفارشی قرار دارند میتوان به Versace، Donna Karan، Burberry، Louis Vuitton، YSL و Fendi اشاره کرد.
قطعات قابل انتشار
مخاطبان این گروه نسبت به گروه های قبلی بیشتر است. این قسمت قابلیت خرده فروشی بیشتری داشته و فعالیت کنونی برند در این سطح بیشتر به منظور گسترش مخاطبان هدف است. برندهایی که معمولا در این بخش یافت میشوند عبارتند از: Paul Smith، Stella McCartney، Dsquared2 و Ralph Lauren.
برندهای مد ممتاز
هدف برندهای موجود در این سطح، افرادی هستند که حاضرند برای سطح مناسب کیفیت، هزینه بیشتری را پرداخت نمایند. از جمله برندهایی که در این سطح حضور دارند میتوان به Guess، Hugo Boss، Calvin Klein، Diesel، DKNY و Michael Kors اشاره کرد.
بازار انبوه، پایینترین سطح هرم مد و فشن
بازار انبوه، سطحیست که در قاعده هرم قرار دارد. هدف این بخش ارائه گزینه های مد با قیمت های مقرون به صرفه است تا در حد امکان به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند. فعالیت های برندهای موجود در این سطح مردم را قادر میسازد تا بدون پرداخت هزینههای بالا در روند مد باقی بمانند. برندهایی که معمولاً در این بخش یافت میشوند عبارتند از Zara، H&M، Forever21، GAP، American Eagle، Mango، Bershka و Stradivarius.
شما برای اینکه بخواهید در زمینه مد، فشن و طراحی لباس، برندی را تاسیس کنید ابتدا باید برای خودتان مشخص نمایید که در چه سطحی قصد دارید فعالیت کنید. برای تمام سطوح لازم است یک متخصص کامل در عرصه مد و طراحی لباس باشید اما اهمیت این موضوع از راس هرم به سمت پایین کمتر میشود. خانه صنعت و معدن با برگزاری کلاس آموزش طراحی لباس در تهران شما را در این مسیر یاری کرده و به یک طراح حرفهای تبدیل میکند.