گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

۸ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۵
اسفند

در دنیای عکاسی، دوربینهای  DSLR و بدون آینه Mirrorless طرفداران بسیاری دارند. هر کدام از این دوربین ها به دلیل کاربرد و ساختار ویژه‌ای که دارند، از قابلیت بالایی در عکاسی برخوردار می‌باشند. از نظر ساختار، این دو دوربین کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و از مکانیسمی خلاف یکدیگر برای عکاسی استفاده می‌کنند. هر کدام از دوربین ها دارای مزایای ویژه خو هستند که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

تفاوت دوربین DSLR و دوربین بدون آینه

دوربین DSLR

DSLR یا دوربین دیجیتال از مکانیزم آینه‌ای برای بازتاب نور از لنز دوربین به منظره یاب نوری استفاده می‌کند. به بیان دیگر به نور اجازه می‌دهد که به طور کامل از سنسور تصویر با خارج کردن آینه از مسیر، عبور کند. برای شرکت در کلاس آموزش عکاسی در اصفهان توصیه می‌شود که این دوربین ها را به دلیل قابلیت تعویض لنزی که دارند، در اختیار داشته باشید.

دوربین بدون آینه Mirrorless 

دوربین بدون آینه کاملا فاقد مکانیزم آینه‌ای است. مکانیزم این دوربین بدین صورت است که نور با عبور از لنز در نهایت به سنسور عکس ختم می‌شود. با توجه به آنکه دیگر نور بر روی منظره یاب نوری (OVF) منعکس نمی‌شود، دوربین های Mirrorless معمولا به منظره یاب های الکترونیکی (EVF) و LCDها متکی هستند. در نتیجه اساسا آن چیزی را که سنسور عکس تشخیص می‌دهد؛ نشان می دهد.

دوربین های بدون آینه با توجه به آنکه از مکانیزم آینه‌ای و منظره یاب نوری برخوردار نیستند، نسبت به دوربین های DSLR ساده‌‌تر، سبک‌تر، حجم‌‌تر و از اجزای کمتری تشکیل شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مطلب دوربین DSLR و دوربین بدون آینه مراجعه کنید.

مقایسه دوربین های بدون آینه و DSLR

دوربین های بدون آینه جدا از بحث سبکی و حجم، نسبت به دورببین های DSLR از مزایای بسیاری برخوردار هستند. وجود منظره یاب الکترونیکی electronic viewfinder در این دوربین ها باعث بوجود آمدن مزایای بسیاری برای عکاسان شده است. با توجه به آنکه همه چیز مستقیما از سنسور تصویر کپی می‌شود، تنظیمات دوربین نظیر تعادل رنگ سفید (White Balance)، اشباع و کنتراست را می‌توان مستقیما از طریق منظره یاب مشاهده کرد.

همچنین این دوربین این امکان را دارد که پوشش های اطلاعاتی اضافی از جمله هیستوگرام های موجود را در منظره یاب قرار دهد. دوربین Mirrorless هنگام ترکیب با سیستم تشخیص کنتراست یا سیستم تشخیص دامنه به عکاس اجازه می‌دهد تا از توانایی زوم بر روی سوژه نهایت استفاده را ببرد.

با اینحال دوربین های بدون آینه دارای معایبی نیز می‌باشند. از جمله، منظره یاب الکترونیکی تنها زمانی می‌تواند فعال باشد که دوربین روشن بوده و به سنسور تصویر، برق رسانی انجام شود. همچنین منظره ‌یاب ‌های الکترونیکی می‌توانند تاخیر، خاموشی و کنتراست بالا داشته باشند که برای برخی عکاسان این شرایط مناسب نباشد. اگرچه مدل های‌ جدید دوربین های بدون آینه ممکن است بسیار سریع و دقیق باشند، اما هنوز هنگام عکاسی سریع، به ویژه درشرایط کم نور، عملکرد خوبی ندارند.

۲۴
اسفند

فلار لنز یا شراره نوری به حالتی گفته می‌شود که پرتوهای نور با برخورد به قسمت جلویی لنز دوربین به طور بلقوه از قسمت های مختلف آن مانند لنز، دیافراگم و حتی سنسور بازتاب شوند. این حالت باعث کاهش کیفیت تصویر و ایجاد اشیا ناخواسته در تصاویر می‌شود.

باتوجه به موقعیت منبع نور در تصویر، Lens Flare می‌تواند منجر به ایجاد مه یا فقدان کنتراست زیاد، گوی ها و مصنوعات چند ضلعی پراکنده در سراسر تصویر، اشکال نیم دایره ای با رنگ های رنگین کمان، یا ترکیبی از همه‌ی موارد فوق شود.

البته شراره نوری لنز همیشه در عکاسی نامطلوب نیست و گاهی اوقات به طور خلاقانه برای افزودن عناصر هنری به تصاویر و ایجاد حس واقع گرایی استفاده می‌شود. همچنین فلار لنز انواع و حالات مختلفی دارد.

انواع فلار لنز در عکاسی

فلار لنز پرده ای (Veiling Flare)

Veiling Flare زمانی ایجاد میشود که منبع نور روشن، خارج از زاویه‌ی دید لنز باشد اما پرتوهای آن به عناصر جلویی برخورد کند. در این شرایط یک مه بسیار قابل توجه یا عدم کنتراست ایجاد میشود. لنزهای عکاسی با کیفیت با عناصر چند لایه، می‌تواند به کاهش فلار پرده‌ای کمک نماید. این نوع از فلار لنز به واسطه عوامل گوناگونی مانند گرد و غبار داخل لنز، قسمت جلویی کثیف و ... می‌تواند تشدید شود.

شراره نوری لنز شبح مانند (Ghosting Flare)

فلار شبح Ghosting Flare، خواه انعکاس منابع روشن و یا اشکالی شبیه به دیافراگم لنز است. این گوی ها و یا اشکال چند ضلعی با رنگ های مختلف، معمولا در یک خط مستقیم از منبع نور ظاهر میشوند. تعداد کل این شبح ها بر اساس تعداد عناصر موجود در هر لنز متفاوت است. معمولا هر چه عناصر بیشتر باشند، شبح های بیشتری نیز در تصاویر ظاهر می‌شوند.

فلار لنز سنسور – فلار نقاط قرمز (Sensor / Red Dot Flare)

به حالتی که پرتوهای نور علاوه بر عناصر لنز و دیافراگم، از سنسور تصویر برداری به لنز منعکس شده و سپس به سنسور تصویر برداری باز می‌گردد، فلار سنسور و یا فلار با نقاط قرمز گفته می‌شود. متاسفانه، به نظر می‌ رسد دوربین ‌های بدون آینه‌ی جدیدتر با فواصل کوتاه، بطور خاص در معرض شراره نوری لنز سنسور هستند.

در کلاس آموزش عکاسی در اصفهان نحوه جلوگیری از فلار لنز در تصاویر و یا استفاده از آنها به عنوان عناصر خلاقانه در عکاسی، پرداخته میشود.

عوامل تاثیر گذار بر شراره نوری لنز (Lens Flare)

عوامل متعدد گوناگونی بر شراره نوری لنز در عکاسی و فیلم برداری تاثیرگذار هستند. از جمله آنها که می‌توانند به طور جدی روی تصاویر تاثیر بگذارند شامل موارد زیر است:

  • عناصر لنز
  • فاصله ی کانونی
  • طراحی لنز
  • چند لایه ای ها
  • فیلترها
  • گرد و غبار لنز
  • تمیزی عنصر جلویی

چگونگی اجتباب از فلار لنز

اگر نمی‌خواهید در هنگام عکس برداری و یا فیلم برداری فلار را در صحنه وجود داشته باشد، مراحل زیر را انجام دهید:

  • استفاده از کلاهک لنز
  • بکارگیری دست یا شی دیگری
  • استفاده از لنزهای باکیفیت
  • بکارگیری لنزهای پرایم
  • تغییر زاویه‌ی دید یا قاب بندی

۱۸
اسفند

مفاهیم و معانی دنیای مد و فشن بسیار گسترده و زیاد است. اما به عنوان یک طراح لباس و همچنین یک فرد فعال در این حوزه، لازم است که با مهمترین مفاهیم آنها آشنا شوید. باتوجه به آنکه دنیای مد و فشن روز به روز در حال توسعه و تغییر است که در همین پی نیز تعداد این لغات و واژگان هر روز بسیار زیادتر از روز پیش می‌شود. هنگامی که نسبت به این اصطلاحات آشنایی مناسبی داشته باشید، نسبت به اخبار دنیای مد مسلط‌تر خواهید بود.

مفاهیم و مهانی موجود در دنیای مد و فشن

باتوجه به آنکه تعداد این اصطلاحات بسیار زیاد است، در ادامه تنها به معرفی آنها می‌پردازیم:

آموزش اصطلاحات مد و فشن

COLOR COORDINATION: یکی از اصطلاحات رایج مد و فشن، بحث هماهنگی رنگ می‌باشد. این اصطلاح با در نظر گرفتن تئوری رنگ ها به هماهنگی رنگ ها در کنار یکدیرگ توجه دارد. افرادی که با روانشناسی رنگ ها بیشتر آشنا باشند، راحت‌تر می‌توانند این مباحث را درک نمایند.

COCKTAIL DRESS CODE: اصطلاح کد لباس بیشتر برای رویداد های بزرگ و مهمانی ها بکار گرفته می‌شود. معمولا کت و شلوارها رسمی یا لباس های مجلسی در این دسته جای دارند.

ART DECO: نوعی استایل محسوب میشود. در این استایل بیشتر از الگوهای هندسی و رنگ های معمولی همانند طلایی؛ سبز و … بکار گرفته می‌شود. طراحان باید از دیدگاه هنری خود در این سبک باید استفاده نمایند تا گزینه های مناسبی را ارائه دهند.

AVANT GARDE: از این عبارت بیشتر در فشن شوها و برای سلبریتی ها استفاده می‌شود. در واقع سوپراستارهای سینما دارای این سبک می‌باشند که طراحان مد برای ارائه لباس هایی در این سبک، زمان و هزینه بسیاری صرف می‌کنند.

CARE LABEL: این عبارت را می‌توان یک برچسب اجباری است که بر روی تمام لباس ها وجود دارد. این برچست بیانگر نحوه شستشوی لباس موردنظر است. در CARE LABEL عموما مواردی نظیر نحوه شستشو، درجه آب، نحوه خشک کردن و مواردی از این قبیل ذکر می‌گردد.

look: به چیدمان کلی یک استایل که در هر فرد میتوان دید، می‌گویند.

BLACK TIE EVENT: این عبارت در اصطلاحات مد و فشن به معنی رویداد کراوات مشکی است. عموما این اصطلاح برای رویدادها و مراسم شبانه کاربرد دارد. در اینگونه مراسم ها از کفش، کراوات و لباس های رسمی استفاده می‌شود. البته این اصطلاح شامل بانوانی که تمام لباس رسمی مجلسی و بلند به تن کرده‌اند نیز می‌باشد.

BLING: هنگامی که در دنیای مد و فشن از اکسسوری ها و لوازم پر زرق و برق به منظور تکمیل استایل استفاده شود، این اصطلاح استفاده می‌شود.

BAROQUE: این اصطلاح بیانگر یک نوعی سبک است که از دید بیننده بسیار اغراق آمیز به نظر می‌رسد. در فارسی به آن باروک نیز می‌گویند که آیتم ها در آن به صورت باورنکردنی بزرگ یا غیر قابل تصور می‌باشند.

در کلاس آموزش طراحی لباس در اصفهان تمامی مفاهیم و اصطلاحات موجود در دنیای فشن، آموزش داده میشود.

۱۷
اسفند

فناوری اطلاعات و تکنولوژی از جمله موضوعاتی است که امروزه در صنعت طراحی لباس بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تکنولوژی به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف نفوذ کرده و باعث پیشرفت و مدرن شدن آنها گشته است. از جمله صنایع تحت تاثیر تکنولوژی می‌توان به صنعت مد و فشن و طراحی لباس اشاره کرد.کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس، پروسه های طراحی را آسان‌تر و سریع‌تر کرده است. طیف وسیعی از سبک های مختلف لباس در حال حاضر وجود دارند که به کمک ابزارهای فن آوری قدرتمندی که ایده های خلاقانه طراحان پارچه را تکمیل و شکل می‌دهند، ارائه می‌شوند.

استفاده از فناوری اطلاعات در طراحی لباس

کاربرد تکنولوژی در طراحی لباس

مد و طراحی لباس از گذشته تا به امروز همراه انسان بوده اما مفهوم امروزی آن با توجه به وجود فناوری اطلاعات و تکنولوژی در طراحی لباس تغییر کرده است. این پوشش باتوجه به پیشرفت ها و تجهیزاتی که در دوره های مختلف در اختیار انسان بود، فرق می‌کرد.

مفهوم مد نیز با تنوع انتخاب های موجود در زمان کنونی تغییر چشمگیری داشته است. البته، فناوری نیروی محرکه اصلی در روندهای موجود می‌باشد. این بین کاربرد تکنولوژی در طراحی لباس موجب شده که دنیای مد به طور قابل ملاحظه‌ای متحول گردد. در کلاس آموزش طراحی لباس در اصفهان ،به طور کامل فناوری و نرم افزارهای بسیار مهم و پرکاربرد در این زمینه به شما یاد داده خواهد شد.

نقش تکنولوژی در طراحی پارچه و مد

از جمله نتایج ارزنده انقلاب صنعتی، مکانیزه سازی تولید پارچه می‌باشد. در پی فناوری های بکار گرفته شده در این حوزه تولید پارچه، این فرایند با سرعت بیشتر و در تولید انبوه‌تری صورت می‌گیرد. درواقع دستگاه های بافندگی برقی و آسیاب های پنبه مکانیزه با کم کردن زمان مورد نیاز برای تولید منجر به افزایش تولید شده‌اند.

هم اکنون، مواد جدیدی به اصطلاح هوشمند، تولید و طراحی می‌شوند که از آنها در ساختار پارچه بکار گرفته میشود. پارچه هایی که از این طریق تولید می‌شوند همگی هوشمند بوده و از کیفیت، جنس و مقاومت خاصی برخوردار هستند. از جمله این پارچه ها در طراحی لباس سفرهای فضایی، لباس شنا و لباس برای مقاصد نظامی استفاده می‌شود.

استفاده از فناوری اطلاعات در طراحی و تولید پارچه موجب شده تا لباس هایی بادوام و سازگاری بیشتر برای استفاده روزانه ارائه شوند. تجسم طرح نهایی درست در مرحله مفهوم‌سازی از دیگر مزیت های فناوری و تکنولوژی محسوب می‌گردد.  

پیاده سازی احتمالات و روندهای هیجان انگیز

وجود لباس ‌های دیجیتالی که دارای حسگر هایی برای بررسی و ارزیابی محیط می باشند، یک گزینه هیجان انگیز برای بشر محسوب میشود. تمامی این مورد و موارد مشابه آن بیانگر وجود فناوری و تکنولوژی در طراحی لباس و مد و فشن است. به طور کلی باید بیان نمود که کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس سبب افزایش سرعت و دقت در طراحی ضده است.

فناوری و تکنولوژی هم اکنون با سرعت بسیار زیاد در حال گسترش و پیشرفت هستند. تلاش برای طراحی و تولید لباس های بهتر، پارچه‌های بهتر و لباس‌های مد روز با کمک پیشرفت‌های فناوری، بی‌وقفه ادامه می‌یابد.

۱۱
اسفند

عکاسی ماکرو از جمله شاخه های عکاسی می‌باشد که بواسطه آن می‌توان عکس های بسیار جذابی ایجاد کرد. این عکاسی نوعی کلوزآپی از سوژه های کوچک، مانند گل و حشرات می‌باشد که برای ثبت آنها چه در طبیعت و چه در استودیو عکاسی، سوژه باید به اندازه کافی بزرگ شود.

عکاسی macro چندان کار آسانی نیست و عکاس باید از مهارت و تخصص کافی برخوردار باشد تا بتواند چنین عکس هایی ثبت کند. در این نوع عکاسی عوامل مختلفی تاثیر دارند تا بتوانید یک تصویر ایده آل به ثبت برسانید. از جمله آنها فوکوس است. برای دستیابی به تجربه و مهارت بیشتر در عکاسی می‌توانید در کلاس آموزش عکاسی در تهران که توسط خانه آموزش برگزار می‌شود شرکت کنید.

دستیابی به فوکوس مناسب در عکاسی ماکرو

فوکوس

فوکوس، فضاییست که توانایی این را دارد که تا جایی که امکان دارد، واضح شود. در عکاسی ماکرو هنگامی که دوربین در دستتان است و می‌خواهید روی یک سوژه‌ای مانند حشره فوکوس کنید، نبض و تنفس شما باعث لرزش کمی دست هایتان می‌شود. برای فوکوس در عکاسی ماکرو یا باید عکس هایتان را بین نفس‌ها و ضربان‌های قلب خود بگیرید و یا ممکن است فوکوس برایتان غیرممکن شود.

در این حالت حتی سیستم های فوکوس خودکار دوربین های DSLR نیز نمی‌توانند با حرکت دست شما هماهنگ شوند. امکان گرفتن عکس هایی با بزرگنمایی 1:1، حتی به صورت دستی ممکن است؛ اما به تکنیک های خاصی نیاز دارد.

فوکوس دستی عکاسی ماکرو

در بزرگنمایی 1:1 عکاسی ماکرو، باید به صورت دستی فرایند فوکوس کردن را انجام دهد. چراکه سیستم فوکوس خودکار در هر دوربینی آنقدر سریع نیست تا با حرکات دست شما هماهنگ باشد. بهترین روش برای فوکوس کردن این است که ابتدا لنز ماکرو را در بزرگنمایی مشخصی ثابت نگه دارید و سپس در حالی که از منظره یاب به صحنه نگاه می‌کنید، به آرامی دوربین را به اندازه چند میلیمتر به جلو و عقب حرکت دهید. این کار را نیز می‌توانید روی یک چوب یا مونوپاد عملی سازید؛ هرگاه تصویر منظره‌یاب واضح بود، عکس بگیرید. البته این روش عالیی نیست اما برای شرایطی که وجود دارد و همچنین برای عکس های 1:1 از حشراتی به اندازه مگس، مناسب است.

فوکوس در بزرگنمایی های گسترده تر

اگر طول سوژه حدود 10 سانتی متر (4الی5 اینچ) بود، فوکوس دستی دیگر هیچ مزیت عمده‌ای نخواهد داشت. فوکوس AF-C را به شما توصیه می‌کنم. زیرا همچنان دست های شما به اندازه‌ای حرکت دارند که بخواهید دوربین‌تان دائماً برای بدست آوردن بهترین فوکوس در این بزرگ‌نمایی ها تنظیم نمایید.

تراز کردن سوژه عکاسی ماکرو با عمق میدان

یکی دیگر از پارامترها بسیار مهم در عکاسی ماکرو، عمق میدان است. برای این منظور سوژه‌تان را تا حد امکان موازی با عمق میدان قرار دهید. سپس انتخاب کنید که کدام قسمت از حشره و یا سوژه‌تان فوکوس شود. معمولا برای سوژه هایی مانند حشرات، چشم های آن به عنوان فوکوس انتخاب می‌شوند. زیرا مهم‌ترین بخش‌ یک تصویر هستند. با این حال گاهی اوقات ممکن است به الگوی بال‌ها اهمیت بیشتری داده شود.

۱۰
اسفند

تنظیم درست عمق میدان در عکاسی ماکرو از اهمیت زیادی برخوردار است در غیر این صورت تصویر چندان گویا و زیبا نخواهد بود. هنگام ثبت عکس های کلوزآپ با عمق میدان بسیار کمی روبرو هستید (حتی در مقادیر دیافراگم کوچک). در بزرگنمایی 1:1، عمق میدان عکس شما ممکن است به قدری باریک باشد که نتوانید سر و پای سوژه‌ هایی مانند مگس را همزمان واضح نشان دهید، حتی اگر فقط چند میلی متر از هم فاصله داشته باشند.

یکی از چالش هایی که در رابطه با عمق عکس های ماکرو وجود دارد، کمبود نور است. عکس‌های کلوزآپ در حالت عادی و بدون متعادل سازیی، طوری به نظر برسد که انگار در وسط روز روی لنز درپوش قرار داده‌ایم. یکسری راهکار برای متعادل سازی نور با عمق میدان در عکاسی ماکرو وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی هرکدام از آنها می‌پردازیم.

راهکارهای متعادل کردن نور با عمق میدان در عکاسی ماکرو

باز کردن دیافراگم در عکاسی ماکرو

با عمق میدان باریک، نمی‌توان سر و که سوژه هایی مانند مورچه و یا مگس را شارپ نشان داد. اگر مشکلی با این موضوع ندارید، کافیست دیافراگم لنز خود را تا حد ممکن باز کنید و یا چیزی بین f/2.8 تا f/5.6 اندازه دیافراگم را کاهش دهید. با استفاده از این روش شما نور کافی در اختیار دارید.

اما فوکوس کردن دستی لنز در نزدیکترین بزرگنمایی تقریبا غیرممکن می‌شود، چراکه عملا عمق میدانی وجود ندارد. این روش بیشتر بر عکاسی سوژه هایی که در محدوده بزرگنمایی 1:4 تا 1:10 هستند، مناسب است. اما برای عکاسی در اندازه طبیعی 1:1 به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

کاهش اندازه دیافراگم و استفاده از فلش

در این روش دیافراگم را تا f/16 یا f/22 کاهش دهید تا راحتتر بتوانید سوژه‌تان را در فوکوس قرار داده و عمق میدان در عکاسی ماکرو را کنترل بنمایید. همچنین در این روش استفاده از فلاش غیر اجتناب است؛ زیرا مقدار زیادی نور از دست خواهید داد. برای بدست آوردن مهارت بیشتر در تکنیک های متلف عکاسی ماکرو می‌توانید در کلاس آموزش عکاسی در تهران خانه‌ی صنعت و معدن شرکت کنید.

انباشتن مجموعه‌ای از عکس های ماکرو (Focus Stacking)

در این روش ابتدا باید چندین عکس در فواصل فوکوس مختلف بگیرد. سپس بهترین بخش های هر کدام از عکس ها را هنگام ویرایش به هم بچسبانید. با استفاده از این روش می‌توانید تصاویری با کیفیت بسیار بالایی ایجاد کنید، چراکه دیگر مشکلی درباره پراش وجود ندارد. همچنین می‌توانید عمق میدان را به شکل مصنوعی گسترش دهید تا حتی سوژه هایی در بزرگنمایی های بالا را بتوانید کاملاً واضح نشان دهید.

اما این روش زمان زیادی را از شما سلب خواهد کرد. علاوه بر آن به نرم افزارهای تخصصی و ویژه‌ای در این زمینه نیاز دارید تا بتوانید تصاویر را باهم ترکیب کنید. همچنین این روش نسبت به سایر روش ها به تجهیزات تخصصی بیشتری نیاز دارد.

کج کردن صفحه فوکوس در عکاسی ماکرو

برای استفاده از این روش باید از لنزهای ماکرو به نام لنز تیلت شیفت بکار گرفت. این لنزها به شما امکان کج کردن عمق میدان را در امتداد سوژه خود می‌دهد. اما هزینه لنزهای ماکرو تیلت شیفت زیاد است. این لنزها معمولاً روی ماکرو 1:1 فوکوس نکرده و به جای آن روی حدود 1:2 فوکوس دارند.

۰۴
اسفند

اوت کوتور haute couture واژه فرانسویست که به معنای «دوزندگی سطح بالا» می‌باشد. در صنعت مد و فشن و طراحی لباس به مجموعه خاصی از لباس که بصورت دوخت سفارشی توسط طراحان لباس حرفه‌ای، خیاط های بسیار مجرب و زبردست به صورت کاملا دست دوز دوخته می‌شود، گفته می‌شود. در دوخت این لباس ها از پارچه های مرغوب و استفاده شده و فرآیند تولید آنها بسیار طولانی‌تر از لباس های عادی است. 

این روش دوخت لباس بسیار دقیق و وقت گیر بوده و مستلزم تسلط بر تکنیک های مختلف دوخت و دوز دستی است. این لباس ها از قیمت های بسیار زیادی برخوردار هستند و معمولا توسط مشتریان عادی خریداری نمی‌شوند.

اوت کوتور

برندهای عضو خانه اوت کوتور

در صنعت مد دنیا، تولیدکننده‌گانی که اقدام به تولید لباس های اوت کوتور haute couture می‌کنند جزو معتبرترین و خاص‌ترین خانه‌های مد جهان محسوب می‌شوند. در حال حاضر 18 برند به طور رسمی عضو سندیکای اوت کوتور می‌باشند. از جمله‌‌ی این برندها میتوان به برند‌هاى مشهورى مانند کوکو شنل، دیور، ژیوانشی، ژان پل گوتیه و پیر کاردن اشاره کرد.

تاریخچه پیدایش

«چارلز فردریک ورث» طراح لباس سر‌شناس انگلیسى، بنیان‌گذار haute couture در دنیا است. ورث در سال 1856 از انگلستان به فرانسه نقل مکان کرد و به جای تولید و فروش پوشاک معمولی به دوخت و دوز لباس های سفارشی بسیار نفیس و گران‌قیمت روی آورد.

ورث به سرعت مشتریان خاص خود را به دست آورد و مردم پاریس از واژه‌ی haute couture برای به لباس‌های نفیس، سطح بالا و گران‌قیمت او استفاده می‌کند. از جمله معروف‌ترین مشتریان او می‌توان به همسر ناپلون سوم شاهزاده‌ی فرانسه، اوجینى (Eugénie de Montijo)، شاهزاده‌ی اتریشى پائولین فون متریریچ (Pauline von Metternich) و الیزابت ملکه‌ی اتریش (Elisabeth of Austria) اشاره کرد.

آشنایی با قوانین اوت کوتور

اوت کتور که بالاترین سطح طراحی لباس و مد محسوب می‌شود دارای شرایط و استانداردهایست که توسط اتحادیه پوشاک اوت کوتور پاریس تعیین شده است. برخی از این قوانین به شرح زیر هستند:

  • تمام مراحل طراحی و دوخت و دوز باید کاملا سفارشی و منحصر بفرد باشد. به بیان دیگر، تقلید از کار سایر طراحان جایی در haute couture ندارد.
  • باید یک کارگاه تخصصی در زمینه لباس و مد با حداقل 20 کارمند متخصص و فنی در آن داشته باشید.
  • باتوجه به آنکه پیدایش اصلی این دسته از لباس ها از پاریس نشات می‌گیرد، باید آتلیه‌ای با حداقل 15 کارمند تمام وقت در پاریس داشته باشید.
  • افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند می‌بایستی حداقل 2 فشن‌شو در سال شامل حداقل 50 طرح از لباس‌های روز و شب پرده‌برداری کنند.

طرز دوخت لباس هاى haute couture

طراحی و دوخت لباس های اوت کوتور در طی چند مرحله پرو برای مشتریان خصوصی انجام می‌گیرد. از همان ابتدای طراحی لباس، تمام اندازه ها مطابق با اندازه‌های مشترى موردنظر دوخته می‌شود. عموما برای دوخت یک لباس بین 10 تا 15 خیاط با یکدیگر فعالیت می‌نمایند، که پروسه‌ی دوخت و تحویل هر لباس حدود 100 الی 400 ساعت زمان می‌برد. خانه آموزش با برگزاری کلاس آموزش طراحی لباس در تهران تمام مراحل و آموزش های لازم را برای طراحی انواع لباس های اوت کوتور به شما آموزش می‌دهد.

۰۳
اسفند

هرم فشن، نوعی هرم تقسیم بندی بازار است که برندهای مد را بر اساس قیمت، کیفیت و دیگر ویژگی ها تفکیک می‌کند و به شما می‌گوید برندهای معتبر دنیا در چه وضعیتی نسبت به هم قرار دارند. هرچه برند در سطوح بالاتر این تقسیم بندی قرار داشته باشد، دارای اعتبار و کیفیتی بالاتر بوده و جزء گران ترین مارک ها محسوب می‌شود.

برندها برای دستیابی به راس این هرم با یکدیگر در رقابت شدیدی هستند. پس از رسیدن به این جایگاه، برندها برای تثبیت جایگاه خود باید تلاش کنند و همیشه خود را باتوجه به جهت مسیر و نیاز دنیای مد، بروز نگه دارند.

هرم فشن

سطوح مختلف در هرم مد

پنج سطح مختلف در هرم مد و فشن وجود دارد. این 5 سطح اصلی از راس هرم به سمت قاعده آن به شرح زیر است:

اوت کوتور، راس هرم مد و فشن

این سطح شامل تولید و ارائه قطعات منحصر به فردیست که بسیار دقیق ساخته شده‌اند و تنها به تعداد کمی از مشتریان منتخب، این خدمات هنری ارائه می‌شود. از جمله برندهایی که در سطح اوت کوتور یافت می‌شوند شامل: Chanel، Hermes، Dior، Prada، Bvlgari، Ralph Lauren و Dolce & Gabbana.

قطعات سفارشی

قطعات لوکس معمولاً در اندازه‌های استاندارد  تولید می‌شوند. این قطعات با کیفیت بوده و از قیمت بالایی برخوردار هستند و برای افراد عمومی نیز قابل دسترس می‌باشند. از جمله برندهایی که در سطح قطعات سفارشی قرار دارند میتوان به Versace، Donna Karan، Burberry، Louis Vuitton، YSL و Fendi اشاره کرد.

قطعات قابل انتشار

مخاطبان این گروه نسبت به گروه های قبلی بیشتر است. این قسمت قابلیت خرده فروشی بیشتری داشته و فعالیت کنونی برند در این سطح بیشتر به منظور گسترش مخاطبان هدف است. برندهایی که معمولا در این بخش یافت می‌شوند عبارتند از: Paul Smith، Stella McCartney، Dsquared2 و Ralph Lauren.

برندهای مد ممتاز

هدف برندهای موجود در این سطح، افرادی هستند که حاضرند برای سطح مناسب کیفیت، هزینه بیشتری را پرداخت نمایند. از جمله برندهایی که در این سطح حضور دارند میتوان به Guess، Hugo Boss، Calvin Klein، Diesel، DKNY و Michael Kors اشاره کرد.

بازار انبوه، پایین‌ترین سطح هرم مد و فشن

بازار انبوه، سطحیست که در قاعده هرم قرار دارد. هدف این بخش ارائه گزینه های مد با قیمت های مقرون به صرفه است تا در حد امکان به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند. فعالیت های برندهای موجود در این سطح مردم را قادر می‌سازد تا بدون پرداخت هزینه‌های بالا در روند مد باقی بمانند. برندهایی که معمولاً در این بخش یافت می‌شوند عبارتند از Zara، H&M، Forever21، GAP، American Eagle، Mango، Bershka و Stradivarius.

شما برای اینکه بخواهید در زمینه مد، فشن و طراحی لباس، برندی را تاسیس کنید ابتدا باید برای خودتان مشخص نمایید که در چه سطحی قصد دارید فعالیت کنید. برای تمام سطوح لازم است یک متخصص کامل در عرصه مد و طراحی لباس باشید اما اهمیت این موضوع از راس هرم به سمت پایین کمتر می‌شود. خانه صنعت و معدن با برگزاری کلاس آموزش طراحی لباس در تهران شما را در این مسیر یاری کرده و به یک طراح حرفه‌ای تبدیل می‌کند.