گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

گروه آموزشی هنرمند

آموزش عکاسی ، طراحی لباس ، گریم و مد

۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

۳۱
خرداد

طراحی لباس از عناصر اساسی و پایه‌ای تشکیل شده که بنیان گذار این حرفه است. زمانی که این عناصر باهم ترکیب و مطابقت داده شوند، سبک های مختلفی از بلوز و تاپ را میتوان طراحی کرد. با استفاده از عناصر و جزییات مختلف می‌توان لباس هایی با پایه یکسان را در طرح های مختلف، طراحی کرد. از جمله این جزئیات میتوان به طرح پارچه، نحوه بکار گیری سجاف ها، قد لباس و آستین، سایه روشن های چین، اکسسوری های مختلف بر روی لباس و ... اشاره کرد.

عناصر پایه در طراحی لباس

از جمله نکات بسیار اساسی برای تبدیل شدن به یک طراح خوب و موفق، داشتن خلاقیت او ایده های نو است. سلیقه و علاقه شخصی خود را در طرحایتان به کار ببرید و آنها را با یکدیگر ترکیب و دگرگون کنید. برای آنکه بتوانید طرح های مخصوص به خود را ایجاد نمایید باید دید و بینش خوبی داشته باشد. برای این منظور از کتاب ها، مجلات مختلف در حوزۀ لباس و فشن و لباس های افراد محبوب استفاده کنید.

رنگ ها از جمله عناصر پایه و اساسی در طراحی لباس می‌باشند که قدرت زیادی دارند. از ترکیبات رنگی مختلف می‌توان سبک های گوناگونی را برای یک طرح ایجاد کرد. با استفاده از کتاب های رنگ آمیزی در حوزه طراحی لباس، بدون آنکه نگران نتیجه کار شد، میتوان پی برد کدام یک از ترکیب رنگ ها با یکدیگر مناسب هستند.

۲۴
خرداد

لنز واید از پرکاربردترین و محبوبترین لنزها در میان عکاسان می‌باشد که به آن زاویه باز نیز گفته می‌شود. زیرا بواسطه آنها میتوان زاویه دید وسیع تری از دید خود ایجاد کرد. به واسطه زاویه دید باز میتوان جزئیات بیشتری را دید. لنزهای واید بر اساس اعوجاج به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی هر کدام از آنها میپردازیم:

انواع لنز واید دوربین عکاسی

لنز واید چشم ماهی Fish eye

زاویه دید این لنز واید معمولا 180 درجه بوده و به شما این امکان را می‌دهد که نیمی از چرخش کامل تصویر را ببینید. لنز چشم ماهی یک نوع متمایز و نیم کره‌ای از اعوجاج عدسی را دارند و میتوانند اطلاعات زیادی را از منظره جمع آوری نمایند.

عدسی های زاویه باز راست خطی

نوع دیگر از لنز های زاویه دید یا همان واید، راست خطی هستند. اینها نیز از اعوجاج عاری نیستند، اما میتوانند خطوط را مستقیم نگه دارند. البته میتوان در بعضی از لنزهای زاویه باز راست خطی، اعوجاج متوسط شبکه‌ای مشاهده کرد. این لنزها در عکسبرداری معماری، که در آن خطوط به سمت بیرون، دور از مرکز گرایش پیدا می‌کنند، بیشتر مشهود است. از جمله برندهای مطرح لنز واید، Canon است. Canon EF 28mm f / 1.8 USM نمونه خوبی از یک لنز زاویه دید عریض و همه جانبه برای Canon است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب کاربرد لنز واید مراجعه کنید.

لنزهای زاویه باز Tilt-Shift

مهم ترین تفاوت این لنزها با لنزهای دیگر، امکان تغییر زاویه سنسور (صفحه حساس) در برابر صفحه لنز است. این لنزها تصاویر بسیار بزرگتری نسبت به سنسور فول فریم ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید لنزهای Tilt-Shift را به صورت افقی و عمودی روی صفحه موازی با حسگر حرکت دهید. بنابراین، آنها می‌‌توانند خطوط همگرا را موازی یا خطوط موازی را به هم نزدیک نمایند.

علاوه بر آن می‌توانید سطح تمرکز را به طور مستقل کنترل (شیب) دهید. لنزهای شیب دار جزء لنزهای بسیار پیچیده و بسیار گران قیمت عکاسی میباشند. آنها محبوب ترین لنز در میان عکاسان حرفه‌ای معماری و هنرهای زیبا هستند.

۱۷
خرداد

مردم در زمان قدیم هم برای اثبات جایگاه خود در جامعه، دست به اقدامات خلاقانه زیادی می‌زند. در این بین ترندهایی شکل گرفتند که علاوه بر عجیب بودن، بسیار نیز خطرناک بودند. در ادامه به معرفی برخی از این ترندها می‌پردازیم:

ترندهای عجیب مد گذشته

Breast Flatteners:

در طول دهه‌ی 20، اندام سیلوئت مستطیل ترند شد. در این ترند سعی می‌شد که برجستگی های بدن روی لباس نمایش داده نشود و سینه و بالا تنه را صاف نشان دهد.

macaroni:

در دهه‌ی 1760، مردان اشرافی انگلیس کلاه‌گیس بزرگی بر سر خود قرار میدادند. به دلیل بزرگی، پیچیدگی و جهان بینی که این کلاه گیس ها، به آنها عنوان ماکارونی دارند.

Stiff Starched Collars:

از عجیب‌ترین ترند های مد در طول تاریخ که بسیار نیز خطرناک بود، یقه‌های جدا شونده بود. این یقه در قرن 19 ترند اما برخلاف ظاهر شیک و ساده‌شان بسیار خطرناک بودند. چرا که تقریبا غیر قابل انعطاف بوده و با یک یا دو جفت میخ به هم متصل میشدند. این امر باعث خفگی آرام مرد میشد. همچنین این یقه ها نوک تیزی دیاشتند که باعث آسیب رسیدن به گردن و گلو میشد.

Bombasts:

در قرن شانزدهم، عضلانی نشان دادن اندام در بین زنان و مردان بسیار محبوب بود. در همین راستا، لباس ها به گونه‌ای طراحی و دوخته می‌شدند که حجیم بنظر برسند.

Hobble Skirts:

هوبلینگ نوعی اصطلاحی است برای بستن پاهای حیوان به منظور جلوگیری از فرار آن. در اوایل قرن بیستم و قبل از شروع جنگ جهانی اول، طراحی دامن هوبل دقیقا چنین حالتی را برای اندام زنان ایجاد میکرد. قسمت لبه پایینی دامن و یا لباس به اندازه‌ای تنگ بوده که سرعت راه رفتن را به شدت کاهش می‌داد و از گام های بزرگ جلوگیری می‌کرد.

Chopines:

در قرن 16 میلادی، زنان اشراف زاده برای آنکه قدشان بلندتر و کشیده تر بنظر برسد از کفش هایی با پاشنه‌ی افراطی که به پلتفرم شناخته می‌شدند، استفاده می‌کردند. این کفش ها از چوبی پنبه‌ای پوشیده از چرم‌، معمولا روکش‌دار یا مخمل نگین‌دوزی شده ساخته شده بودند. هرچه پاشنه‌ی کفش بلندتر باشد، بیانگر جایگاه بالاتر و مهمتر در اجتماع می‌بود.

گاهی اوقات به قدری پاشنه‌ها بلند بود که به یک خدمتکار نیاز داشتند. میتوان گفت تاحدودی کفش های پاشنه بلند و لژ دار امروز، منشاء از همین کفش های پلتفرم دارند.

۱۰
خرداد

استفاده از تجهیزات لازم و بکارگیری صحیح تکنیک های عکاسی، شرط اصلی دستیابی به panoramaهای حرفه‌ای و قوی است. برای عکاسی پانوراما، ابتدا باید ناحیه و منظره‌ای که قصد عکاسی از آن دارید را مشخص کنید. بهترین مناطق، مناطقی هستند که مشرف به چشم اندازها می‌باشند. تنها درصورتی که دارای تجهیزات پانورامای کالیبره شده میباشید، از منظره هایی که دارای درخت، بوته و سایر اشیاء در پیش‌زمینه دارند، عکسبرداری کنید.

ترفندهای عکاسی پانوراما

مراقب باد و سایر اجسام متحرک باشید. باد می‌تواند برگ درختان، چمن، آب و ماسه را در هنگام عکسبرداری در جهات مختلف جابجا کند که این موضوع خراب شدن پانورامای شما می‌شود. برای استفاده از سه پایه آنرا روی سطح محکم قرار داده و تراز نمایید. پس از تراز کردن، دوربین خود را بر اساس نحوه‌ای که میخواهید عکاسی کنید، به صورت افقی یا عمودی روی سه پایه قرار داده و آنرا محکم‌تر کنید.

به جای LCD دوربین، از منظره‌یاب نگاه کنید. وردهی باید به طور کامل قفل شده و فوکوس خودکار غیرفعال باشد. برای آغاز فرایند عکسبرداری ابتدا دوربین خود را به نقطه شروع خود، در سمت چپ نشانه رفته و اولین عکس را بگیرید. پیش از شروع و حرکت دوربین ببینید که نقطه فوکوس مرکزی شما در منظره‌یاب به کجا اشاره می‌کند. سپس دوربین را به سمت راست حرکت داده تا آن نقطه در لبه مرکزی فریم قرار گیرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مطلب تکنیک های عکاسی پانوراما مراجعه کنید.

اگر تصمیم ندارید از سه پایه استفاده کنید، ابتدا در یک نقطه ثابت ایستاده و آرنج های خود را نزدیک بدن خود نگه دارید. تنها قسمت بالای بدن خود را چرخانده و دوربین را همیشه در نزدیکی سر خود قرار دهید. درواقع در این حالت عکاسی، پاهای شما سه پایه و قسمت بالای بدن شما سر سه پایه است.

۰۴
خرداد

فلاش عکاسی برای نورپردازی سوژه استفاده میشود و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارد. استفاده از دوربین فلش خاموش، شما را مقدور میسازد تا فلاش را به هر مکانی که انتخاب می‌کنید منتقل نمایید تا بتوانید نور و سایه ها را کنترل کنید. در هنگام کار و یا خرید فلش ممکن است با یکسری اصطلاحات و کلمات ناآشنا مواجه شوید که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشد:

مفاهیم عکاسی با فلش

TTL: TTLهای موجود در دوربین ها به شما اجازه میدهند تا فلاش را روی آن تنظیم کنید تا میزان فلاش استفاده شده براساس سیگنالی که به دوربین برمی‌گردد باشد.

Bounce Flash: به روش تغییر جهت عکسبرداری از فلاش اشاره دارد تا نور پیش از برخورد با سوژه از سطح دیگری بازتاب شود. در بسیاری از موارد می‌توانید فلاش خود را تنظیم کرده تا نور از سقف بپردازد.

زمان تخلیه: واحد فلش برای بازیافت انرژی خازن که باعث روشن شدن آن میگردد، به زمان مشخصی نیاز دارد. زمان بازیافت به بهره وری چشمک زن، میزان مصرف فلش و شارژ باتری بستگی دارد. درصورتی که از فلاش با حداکثر توان خود استفاده نمایید، مدت زمان بیشتری برای دوباره شارژ شدن آن طول می‌کشد

سرعت همگام سازی: از جمله اصطلاحات عکاسی با فلاش میباشد که به سریعترین سرعت شاتر اشاره دارد. از آن میتوان برای روشن شدن کامل سنسور در هنگام روشن شدن فلش استفاده نمود.

متعادل کننده فلش و محیط: از نور فلاش در هنگام عکاسی میتوان برای افزایش نور محیط استفاده کرد که در این حالت اصطلاحا به آن متعادل کننده فلش و محیط گفته میشود. همچنین میتوان از فلاش به عنوان نورپر کننده برای کاهش کنتراست استفاده نمود. البته عکس این عمل نیز وجود دارد.

۰۳
خرداد

فیلم های سینمایی با موضوع طراحی لباس یکی از جذابترین فیلمها در عرصه سینما و سریال میباشد. برخی از این فیلمها به طور کلی درباره طراحی لباس، و برخی دیگر دارای طراحی های لباس زیبا و جذاب هستند. شما به عنوان یک طراح مبتدی و یا حتی حرفه‌ای، با مشاهده‌ی این فیلم ها میتوانید بسیار ایده کسب کنید.

فیلم های سینمایی با موضوع طراحی لباس

فیلم طراحی لباس، خاندان گوچی (House of Gucci)

ژانر: درام، جنایی، بیوگرافی

سال انتشار:2021

این فیلم بر اساس کتاب «خانهٔ گوچی: داستانی شورانگیز از قتل، دیوانگی، فریبندگی، و طمع» ساخته شده‌است. داستان این کتاب و یا این فیلم درباره زندگی پاتریسیا رجانی و مائرویتزیو گوچی میباشد که تغییرات در روابط عاشقانهٔ آن‌ها منجر به نزاع برای تحت سلطه درآوردن برند مد ایتالیایی گوچی می‌شود. با مشاهده این فیلم تا حد زیادی متوجه سرگذشت چند دهه اخیر برند معتبر گوچی، چگونگی طراحی لباس آنها و همچنین نحوه بازاریابی آنها، آشنا خواهید شد.

فیلم کروئلا (Cruella)

ژانر: کمدی، جنایی

سال انتشار: 2021

لایو اکشن کروئلا از جمله بهترین فیلم های برتر درباره طراحی لباس و فشن میباشد.داستان این لایو اکشن جذاب در طی جنبش پانک راک در دهه 1970 شهر لندن اتفاق می‌افتد. در طی آن زندگی دختر جوانی به نام «کرولا د ویل» که یک طراح مد مشتاق است را به نمایش میگذارد که چگونه به مطرح ترین طراح لندن میشود.

فیلم اعترافات یک معتاد به خرید (Confession of a shopaholic)

ژانر : کمدی، رمانتیک

سال انتشار:2009

داستان فیلم دربارۀ دختری عاشق مد و خرید است که رویا نوشتن در مجله معروفی در زمنیه مد و فشن را در سر میپرواند. خرید و گشت و گذار در دنیا برندها و مد خوشایند است اما اگر از حد بگذرد.

فیلم خیاط (The Dressmaker)

ژانر: کمدی، درام

سال انتشار: 2015

وقایع فیلم سینمایی کمدی سیاه «خیاط» در یک شهر تخیلی در استرالیای دهه 50 می‌گذرد. این فیلم در مورد زنی جوان به نام تیلی است که پس از چند سال به شهر کوچک خود در استرالیا بازمیگردد تا گذشته را جبران کرده و از مادر خود که از نظر روانی ناپایدار است مراقبت کند. اکنون او با کمک چرخ خیاطی خود و سبک خاصی از طراحی لباس، ظاهر تمام زنان شهر را تغییر داده و به شیوه خود از کسانی که در گذشته در حق او بدی کرده بودند، انتقام میگیرد.

فیلم طراح لباس، ایوسن لورن (Yves Saint Laurent)

 ژانر : بیوگرافی، درام

سال انتشار: 2014

این فیلم ساخت کشور فرانسه و درباره زندگی ایوسن لورن طراح معروف فرانسوی است. طراحی ها و کارهای او، تأثیر بسزایی در صنعت مد لباس در نیمه دوم قرن بیستم برجای گذاشت. او به‌خاطر مرسوم کردن شلوار زنانه برای مناسبت های مختلف و همچنین طراحی کت و شلوار اسموکینگ برای زنان، شهرت یافت.

فیلم طراحی لباس، شیطان پرادا میپوشد(The devil wears prada)

ژانر: کمدی، درام

سال انتشار: 2006

فیلم سینمایی «شیطان پرادا میپوش» یکی از بهترین فیلم ها در زمینه مد و فشن و طراحی لباس است. داستان در مورد زن جوان ساده و بی‌تکلفی هست که به نیویورک می‌رود تا به عنوان دستیار یکی از بزرگترین سر دبیران مجله شهر باشد.

کوکو قبل از شنل (Coco Before Chanel)

ژانر : بیوگرافی، درام

سال انتشار: 2009

فیلم فرانسوی درباره مد و فشن روایتگر زندگی پر فراز و نشیب کوکو شانل، طراح مد فرانسوی است که نقشش را آدری توتو بازی می‌کند. با مشاهده این فیلم علاوه بر بهره مندی از ایده های طراحی لباس بکار گرفته شده در آن، میتوانید با گذشتۀ موسس و بنیان گذار برند شنل را بیش از پیش آشنا شوید و در زمان سفر کنید.

مستند دیور و من (Dior and I)

ژانر: مستند

سال انتشار: 2014

مستندی برای طرفدارن برند دیور است که میتواند شما را به آن سوی درهای خانۀ مد برند معتبر دیور ببرید. همچنین با مشاهده این فیلم، میتوانید نکات ارزشمندی را از طراحی لباس بدست آورید.